EDUKACJA
Przedszkole OMEGA bawi się i pracuje
w oparciu o:
która określa umiejętności, jakie dziecko powinno nabyć, zanim pójdzie do szkoły. To inaczej cele wychowania przedszkolnego.
Podstawa programowa opisuje proces edukacji dzieci, a także wspomagania ich rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego, szczególną uwagę przykładając do:
– realizowania programu wychowania i nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie
rozwoju i możliwościach uczenia się;
– respektowania trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: dziecko – przedszkole / szkoła- dom rodzinny;
– rozwijania predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka koniecznych do rozumienia świata, umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce i korzystania z różnych źródeł informacji z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych;
– wychowania dzieci do właściwego odbioru i wykorzystania mediów;
– kształtowania u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości w poznawaniu otaczającego świata;
– poszanowania godności dziecka; zapewnienia dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie, ekspresji plastycznej,
muzycznej i ruchowej, aktywności badawczej, a także działalności twórczej.
Dzieci uczą się i bawią korzystając serii do wychowania przedszkolnego Wydawnictwa „Nowa Era” pt. “Ciekawa zabawa”, która skupia się na gromadzeniu przez dziecko różnorodnych doświadczeń tak, aby było samodzielne i radziło sobie w życiu.
– W zestawie dla 5 i 6-latka znajdują się 4 części Kart pracy na każdą porę roku, Książka z czytankami, Wyprawka plastyczna oraz Mój zeszyt (zeszyt grafomotoryczny). Dzieci zdobywają różnorodne doświadczenia, poznają świat, samodzielnie działają i dochodzą do wiedzy. Zestaw wspomaga osiąganie dojrzałości emocjonalnej do podjęcia nauki w szkole.
– W zestawie dla 3 i 4-latka znajdują się 4 części Kart pracy z projektami plastyczno-technicznym, Pomoce z kartami grafomotorycznymi w formacie A3, zawierające zadania proste i trudniejsze oraz zadania dodatkowe. Zestaw wspiera inwencję twórczą dzieci, zdolności konstrukcyjne, logiczne myślenie i sprawność manualną, zaciekawia i pobudza wyobraźnię, inspiruje do samodzielnych zabaw.
W swojej pracy Nauczyciele wykorzystują elementy:
Metody Dobrego Startu
(MDS) prof. Marty Bogdanowicz, angażującej uczenie się wielozmysłowe: wzrokowo – słuchowo – dotykowo – kinestetyczno – ruchowe oraz funkcje językowe i wykonawcze. Jej celem jest wspieranie harmonijnego rozwoju psychomotorycznego dziecka, kształtowanie mowy, przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania, uczenie rysowania, poznawanie liter i cyfr.
Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Mającej na celu stymulowanie rozwoju dziecka poprzez ruch, który jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka, a tym samym sprzyja dobrej zabawie. Dziecko poznaje własne ciało, jest świadome przestrzeni w jakiej uczestnicy, uczy się nawiązywać kontakty z innymi osobami, ćwiczy swoją sprawność fizyczną, uczy się wyrażać własne emocje i uczucia, a także poprzez zapamiętywanie, powtarzanie ćwiczeń, ćwiczy swoja pamięć, spostrzegawczość, koordynację wzrokowo- ruchową, poznaje własną siłę i zdobywa pewność siebie.
Metody symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej, nazywaną także metodą krakowską lub metodą sylabową
Głównym założeniem metody jest nauka czytania sylabami, bez wprowadzania głoskowania, literowania i innych technik zapoznawania dziecka z pismem. Podczas zajęć dzieci poznają sylaby, którym nadawane jest znaczenie, dzięki czemu proces zapamiętania materiału staje się łatwiejszy.
Metody „Dziecięca Matematyka” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
Metoda wspomaga rozwój logicznego myślenia i kształtowanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym; sprzyja stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci i dobrze przygotowuje je do nauki matematyki w szkole. Powstała w wyniku połączenia w jeden proces:
– intensywnego wspomagania rozwoju inteligencji operacyjnej dzieci,
– kształtowania odporności emocjonalnej potrzebnej dzieciom do pokonywania trudności,
– rozwijania umiejętności matematycznych stosowanych w codziennym życiu i wymaganych potem na lekcjach matematyki.
Metody ruchowej ekspresji twórczej (Metoda Labana)
Jest to metoda gimnastyki twórczej, improwizacji ruchowej, u której podstaw leży naturalna ruchliwość dziecka. Pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu, ekspresji, ćwiczeniami muzyczno- ruchowymi, zabawą, tańcem, czy opowieścią ruchową.
Metody globalnego czytania Anety Czerskiej
Nauki czytania dla małych dzieci, która polega na pokazywaniu dziecku kart z całymi wyrazami; w czytaniu globalnym dziecko ogląda całe wyrazy, jak obrazy i poznaje ich znaczenie. Metoda ta rozwija wzrok, słuch, mowę, także myślenie operacyjne, pamięć, a przede wszystkim inteligencję.